Amandas KUA – Ansökningar och diverse studier

Läsåret här börjar gå mot sitt slut med stormsteg! Till hösten kommer jag att söka vidare och utgångspunkten till mitt konstnärliga utvecklingsarbete (fördjupningsarbete), har varit att göra ansökningar och skapa en portfolio till dessa utbildningar.

När jag väl började med mitt fördjupningsarbete var det mycket jag ville hinna med. Jag hade fyra olika kurser som jag ville göra ansökningar till, något som jag snart förstod var svårt att få tiden att räcka till. Helst av allt vill jag studera vid KV Konstskola kommande läsår. Därför begränsade jag mig så småningom till att framförallt fokusera på att göra studier av verkliga miljöer och människor, något som framhävdes var viktigt i ansökningarna till KV-s kurs konstnärlig grundläggande utbildning (KG).

Efter min första vecka av att känna att jag inte gjorde något som skulle ta mig dit jag ville i KUA-n lossnade det mer och mer. En viktig lärdom har då blivit att jag märker hur viktigt det är att ge mig egna deadlines för att komma dit jag vill, något jag blev mer noggrann med i slutet av KUA-arbetet genom att göra upp egna scheman för dagarna. Jag har också sett till att ge mig själv inspiration genom miljöombyten, åka till platser jag tycker om för lite kravlöst tecknande, musicera och gå på föreläsningar.

Den konstnärliga processen

Jag har under KUA-arbetet lärt mig väldigt mycket om min egen konstnärliga process. Jag har både jobbat snabbt under framförallt krokitillfällen jämfört med bilder under en längre tid. Ett stilleben i A3-format valde jag att ge mig en vecka att aktivt arbeta med, varvat med andra saker. När jag började med den bilden har jag länge tänkt på att jag har haft svårt att få fram olika sorters gråskala. För att få fram fler olika typer av valör och grå toner valde jag att begränsa mig till tre olika hårda blyertspennor. Detta upplevde jag fungerade bra för mig. Jag fotade också min process och kunde aktivt titta på bilden flera gånger. Under tiden som jag arbetade med denna bild har det blivit tydligt att jag har lätt för att bli oaktsam och hård i mina linjedrag om jag inte tar pauser eller ser till att växla arbetsuppgift.

bild på teckning

Amanda – Stilleben

Kroki och att teckna människor blev en väldigt stor del av min KUA. Kombinerat med att jag har deltagit på de öppna krokitillfällen vi har haft på skolan så har jag ett flertal gånger besökt KV-s öppna krokitillfällen. Jag har verkligen lärt mig mycket av att ha igång det såhär aktivt genom att ha tagit mig tid att reflektera kring mina bilder, varit medveten om att göra annorlunda från tillfälle till tillfälle och läst på om anatomi mellan gångerna. I efterhand har jag samtalat med Brita om mina bilder från tillfällena för att se vad jag kan göra annorlunda och vad jag ska fokusera på. Detta är en process som jag vill fortsätta att vistas i, och tänker även nu efter KUA-ns slut fortsätta med mina krokier!

 

/Amanda Bråliden, deltagare Bild- och Konstlinjen

Om Brita Wanngård

Jag är bildlärare på Löftadalens Folkhögskola. Mitt jobb är att undervisa på Bild- och Konstlinjen.
Det här inlägget postades i Bild- och konstlinjen, Elevröst, Kursinnehåll, Löftadalens folkhögskola och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *