Den kreativa skaparprocessen på Bild- och Konstlinjens distanskurs

Jag hörde häromdagen på P1´s  Kulturradion ett inslag om unga kvinnliga konstnärer. En av konstnärerna sa att hon genom en plattform de skapat hade lärt sig att nu kunna slänga bilder som hon tyckte var bra. De där orden fastnade i mig eftersom jag i den kreativa processen kämpar på ett helt annat stadium.

teckning

Jag

Efter att har påbörjat den andra terminen på Bild- och Konstlinjen Distansundervisning på Löftadalens Folkhögskola känner jag att jag ändå har kommit en bit på vägen i den första delen av skaparprocessen, nämligen att våga misslyckas. Att skapa är för mig inget enkelt eller lekfullt. Att våga ta plats i rummet med bilder och tredimensionella verk är oerhört läskigt och det är hela tiden en kamp att våga stå kvar vid staffliet eller kavaletten. Hittar på en massa undanflykter och andra måsten för att smita undan. Men sen när man trots allt övervinner de första flyktinstinkterna, orkar stå kvar och titta en gång till, då man dras in och tappar tid och rum och släpper då finns det inga tankar på resultatet eller på misslyckanden längre. Med hjälp av våra lärare, Brita och Vivi´s uppgifter och handledning så har jag fått verktyg och uppmuntran att träna på den här delen i den kreativa skaparprocessen, att våga misslyckas!

Känns dock som om jag har en bit kvar tills jag kan tänka mig att slänga bort bilder som jag tycker är bra!

Anna Stenkula, deltagare på Bild- och konstlinjens distanskurs

Anna Stenkula

Deltagare i Bild- och Konstlinjen Distans

Om Brita Wanngård

Jag är bildlärare på Löftadalens Folkhögskola. Mitt jobb är att undervisa på Bild- och Konstlinjen. Jag är en av de i personalen som både twittrar, facebookar och bloggar för skolans räkning!
Det här inlägget postades i Bild- och konstlinjen, Elevröst, Löftadalens folkhögskola och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *