Fannys KUA – Arkitekturportfolio

Under våren har vi haft varsitt kreativt utvecklingsarbete, KUA, och mitt projekt gick ut på att skapa portfolior till mina ansökningar då jag har sökt arkitektutbildningar i England. Om man, som jag, inte känner till hur det går till när en skola ber om en portfolio så kan jag berätta att det är väldigt olika vad de ber om beroende på vilken utbildning man söker. Dessa arkitektutbildningar bad kort och gott om att man skulle visa sin kreativa förmåga och att man kunde de grundläggande teknikerna såsom att måla i 3D, perspektiv, färglära och man generellt är kreativ.

Fanny – Macken på natten – minnesbild

I vilket fall så har jag jobbat med olika saker. Det har varit olja, bläck, blyerts och kol och det har varit stilleben, designuppgifter och skisser ur fantasin. En del uppgifter har varit planerade och utformade efter skolornas kriterier medan andra bilder började som klotter eller något man målar när man är uttråkad, men som jag sedan kunde använda som arbetsprover ändå.

Skisser

Det stora problemet under mitt projekt har trots allt varit att förstå vad ett arbetsprov innebär, men också vad ett bra arbetsprov är. Under de tuffa timmarna när ovissheten slagit rot och jag bara känt att allt var hopplöst så fick jag komma på ett sätt att ta mig tillbaka till det som jag nu vet att ett arbetsprov innebär. Nämligen att man ska ha kul och att man ska lära sig något när man experimenterar.

tuschteckning

Fanny – Rum

Däremot var jag tvungen att göra många uppgifter som var direkt utformade efter kriterierna för att jag skulle hinna skicka in alla arbetsprover. Jag kom också på att jag kunde gå igenom allt som jag har gjort här på Bild- och Konstlinjen och det blev en del som jag kunde ta med och då bocka av några uppgifter. Det var väldigt skönt att kunna bocka av ett par uppgifter och känna att jag var nöjd med det jag hade gjort samtidigt som jag då fick mer tid till att göra nya saker.

tuschteckningar

Fanny – Doodles

Reflektioner

Nu i efterhand har jag lärt mig mycket om arbetsprover. Dels att det är svårare och tar mer tid än man tror, men också att de bästa arbetsproverna ibland blir bäst när du inte tänker att det ska bli ett arbetsprov. Då går du mer på känsla istället för att du har kriterierna i bakhuvudet och gör bilden efter dem. Gör bilden och anpassa kriterierna efter den.

Dessutom så handlar arbetsprover om att man ska ha roligt och utforska sitt konstnärskap. Självklart ska du visa vem du är och vad du kan, men för att göra det så måste du se bortom kriterierna för att inte fastna i lådans begränsningar. Visa hellre potential än perfektion.

Glöm aldrig att ha kul.

Fanny Kronander, Deltagare Bild- och konstlinjen

Om Brita Wanngård

Jag är bildlärare på Löftadalens Folkhögskola. Mitt jobb är att undervisa på Bild- och Konstlinjen. Jag är en av de i personalen som både twittrar, facebookar och bloggar för skolans räkning!
Det här inlägget postades i Bild- och konstlinjen, Elevröst, Kursinnehåll och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *