Ljus och mörker

Denna vecka började vi med att hänga upp våra självporträtt i korridoren. Vi fick fundera över och diskutera hur porträtten skulle hänga för att alla bilder skulle framträda på bästa sätt och inte konkurrera ut varandra. Vi provade olika kompositioner och till slut fick vi ihop en riktigt fin liten utställning! Som dessutom är vår första!

utställning självporträtt 1

utställning självporträtt 2

I tisdags hade vi kroki. Brita visade oss olika kritor och pennor och hur man kan använda dem för att få spännande linjer. Vi fick se olika exempel på hur en skiss kan se ut. Vid första anblick såg det inte så svårt ut – men svårt, det var precis vad det var. Svårt men kul!

kroki

Första uppgiften var ”blind konturteckning”. Då ska man teckna av modellen utan att titta på papperet. Ett kul sätt att teckna då bilderna kan bli väldigt lustiga!

Att med ögat följa kroppens linjer i samma hastighet som handen för pennan på papperet – i ett försök att återskapa samma linjer, i samma hastighet, som ögat ser dem.

Att koppla samman ögat och handen. Det är ju grunden för all teckning och när man gör blind konturteckning blir man medveten om hur bra/mindre bra den där kopplingen fungerar.

Vi fick fler övningar bl.a. ”ren konturteckning” och ”ta linjen på promenad”.

Som en övning i att se valörer, kopierade vi våra ansikten i kopieringsapparaten. Det blev häftiga bilder som vi satte på våra loggböcker.

copyprint

Med flytande tusch och vatten färgade vi papperslappar i olika valörer, från vitt till svart och de grå tonerna där emellan. Dessa papperslappar rev vi i mindre bitar och använde till att göra självporträtt. För att se var de mörka ”skugg”bitarna skulle placeras, studerade vi vårt keramikhuvud i ett ljus som kom från ett håll och därmed bildade tydliga skuggor i ansiktet.

collage i valörer

I fredags var klassen på utflykt till Göteborgs konstmuseum där de nu har en utställning med Rembrandt. Där visar de upp hans mest kända verk – ”Batavernas trohetsed”. Ett gyllene tillfälle att se hur han på ett alldeles speciellt sätt fick in ljuset i sina målningar. Och dessutom mycket passande då veckans tema är ”ljus och mörker”.
Tyvärr blev jag sjuk och kunde inte följa med på utflykten. Lyckligtvis håller utställningen på till april, så jag hinner åka dit vid ett annat tillfälle.

Veckan har innehållit lite av varje, men med det genomgående temat ”ljus och mörker”.
Vi har med hjälp av olika övningar tränat på att se – och förmedla det vi ser. På olika sätt och i olika material, vilket var mycket lärorikt!

Det har varit en rolig, lärorik, och inspirerande vecka!

Hanna Hansson, Bild- och konstlinjen.

Om Brita Wanngård

Jag är bildlärare på Löftadalens Folkhögskola. Mitt jobb är att undervisa på Bild- och Konstlinjen.
Det här inlägget postades i Bild- och konstlinjen, Elevröst, Kursinnehåll och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *