Lottas KUA – Porträtt

Bakgrund

När jag tidigare målat porträtt har jag märkt att jag i början av processen fokuserar väldigt mycket på detaljer såsom ögon, näsa och mun. Inte lagt så mycket energi på helheten, mellanrum, ljus och mörker.

Målsättning

Nu ska jag undersöka om jag kan bli skickligare på att friare återge det jag ser. Tänja och utforska mina gränser.

Hur

Innan jag kunde börja måla andras porträtt fick jag en uppmaning av Brita att först göra 10 st. självporträtt, genom att lära känna mina egna drag, kan jag undvika att måla in dem i andras porträtt.

För att hämta inspiration besökte jag Göteborgs konstmuseums utställning med självporträtt.

Två av de konstnärer som inspirerade mig var Sven X:et Erixson 1899-1970 och Folke Persson 1905-1964.

Jag använde mig av olika tekniker till mina självporträtt. Blyerts, tusch, torrpastell och akrylfärg.

Så blev det tillslut dags att börja med andras porträtt. Jag frågade vänner från skolan om jag fick ta foton på dem för att använda till mitt projekt. Tog också äldre bilder från mitt fotogalleri.

foto på lotta och duken

I början – en tom duk

Min tanke var att måla alla porträtten på samma duk (1x1m). Placera ut dem åt olika håll, för om jag  fastnade i detaljer, skulle jag lätt kunna vända på duken och fortsätta med ett annat porträtt.

processmålningar

Lottas process

Jag ville också utforska vilken färgpalett jag trivdes bäst med. Jag provade olika blandningar till olika porträtt, skrev upp vilka färger jag använt på fotot. Kom fram till att det som passade mig bäst var att använda mig av tre primärfärger och blanda de med jordfärger.

Upptäckte också vilken betydelse bakgrundsfärgen hade på olika färgpaletter.

Resultat

Jag har lärt mig:

  • Att börja se helheten och inte bara detaljerna i ett ansikte.
  • Att bakgrundsfärgen spelar stor roll, klokt att använda sig av komplementfärger.
  • Att jag bör använda mig av en begränsad palett.
  • Att det är viktigt att dokumentera, gärna med bilder för att se hur processen utvecklat sig.
  • Att det tar tid

Lotta Olsson, deltagare Bild- och konstlinjen

Om Brita Wanngård

Jag är bildlärare på Löftadalens Folkhögskola. Mitt jobb är att undervisa på Bild- och Konstlinjen.
Det här inlägget postades i Bild- och konstlinjen, Elevröst, Löftadalens folkhögskola och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *