Solveig Lind om KUA – Möte med tempera

Från början kallade jag mitt KUA-projekt Barndom – Att måla med pigment. Idén kom från veckorna med gästlärare Nike Åkerberg när vi blandade pigmenten med ett akrylmedium. Nästa gästlärare var Henric Westlund, som säger ”ska du inte prova att måla tempera”. Jag blir jätteglad och börjar utforska hur man gör temperablandningar.

Målet med mitt KUA var att utveckla ett måleri med pigment, att måla människors rörelse och kroppsspråk och att lära mig tycka om och respektera mitt måleri.

 

Ur mitt fotoalbum valde jag 10-15 fotografier som skildrar olika situationer under barndomen som berör mig och får mig att minnas. Idén kommer från Lars Lerins bok ”En liten konstnär”. Med akvarell målar jag av fotona för att veta vilka kulörer jag vill ha, en del minns jag och en del hittar jag på. Det är även viktigt att bestämma vad jag vill berätta med bilden och hur kompositionen ska vara eftersom det är av stor betydelse när jag sedan ska göra temperamålningarna.

Processen

akvareller

Solveigs små akvareller

Första målningen blir på akvarellpapper med äggtempera, en äggula och lika mycket vatten med lite vinäger som blandas med pigmenten. Målningen ”Flicka vid träd” är fin men liknar en akvarell och det blir inte som jag tänkt mig.

Solveig – Flicka vid träd

Nästa blandning är äggoljetempera, som består av ett helt ägg blandat med Damar och kokt linolja samt vatten med lite vinäger. Jag målar ”I hölasset” på en masonitliknande skiva som är brun. Jag är inte helt nöjd eftersom underlaget suger och målningen blir matt, dessutom luktar blandningen starkt och jag kan inte använda den i skolan.

temperamålning

Solveig – I hölasset

Jag går tillbaka till äggtempera, dvs. äggula och lika stor mängd vatten med lite vinäger. Vinägern gör att blandningen kan hålla en vecka i kylskåp. Jag målar ”Framför hönsgården” på ett underlag som jag grundat med vit Gesso. Det fungerar inte bra eftersom första lagret med färg lossnar när jag lägger på nästa lager. Dessutom lyser det vita underlaget igenom. Jag är inte nöjd.

Solveig – Det regnar

Ännu ett försök med bilden ”Det regnar från vattenkannan”, där jag försöker måla mer omedelbart och med mer pigment på den vita bakgrunden. Tyvärr lyser det vita igenom.

Jag byter underlag och målar ”På hästryggen” med äggtempera på kartong. Det går bättre och färgen fäster bra på underlaget.

Nu får jag tipset att lägga en mörk lasyr på de två bilderna som jag målat på vitt underlag och sedan måla fram ljuset och bilden igen. Det blir bättre.

Reflektioner

Nu har jag fem bilder som jag trots allt är ganska nöjd med, jag har iallafall kommit en bit på väg att göra en temperamålning. Jag har lärt mig

  • att det finns många recept för att blanda en temperaemulsion
  • att underlaget har stor betydelse
  • att penseln bör vara mjuk och följsam, typ akvarellpensel
  • att man går från det mörka till det ljusa i målningen
foto från ateljen

Solveigs atelje

Jag vill fortsätta utforska temperans möjligheter och komma underfund med vilken äggblandning och underlag som fungerar bäst för mig och vilka motiv som inspirerar mig.

Solveig Lind, Deltagare på Bild- och konstlinjen

 

Om Brita Wanngård

Jag är bildlärare på Löftadalens Folkhögskola. Mitt jobb är att undervisa på Bild- och Konstlinjen.
Det här inlägget postades i Bild- och konstlinjen, Elevröst, Kursinnehåll, Löftadalens folkhögskola och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *