Vecka 46 – lerkroki och miljö

Ännu en fantastiskt rolig och kreativ vecka har passerat här på Löftadalen.

På tisdagen hade vi en halvdag med Katrin, lärare på textilt återbruk. Denna gången fick vi möjlighet att testa kroki, men på ett nytt sätt, vi använde oss av lera.

Första uppgiften var att göra en skulptur genom att endast titta på modellen, inte på leran. En svår men rolig utmaning som fick oss att komma igång. Vi upptäckte att vi alla lyckats fånga modellens uttryck utan att titta på vad vi höll på med.

Lerkroki på tork

Katrin uppmanade oss sen att försöka hitta former, linjer hos modellen som kunde inspirera oss till andra konstverk. Det blev mycket spännande skulpturer såsom skålar, päron, drakar os

Jag tycker att lerkroki var riktigt roligt och lärorikt!

Denna veckan har vi haft i uppdrag att hitta och välja en bild från en konstnär som vi tycker är extra bra på att skapa bilder av olika miljöer. På fredagen fick vi redovisa för varandra vem vi valt och varför.

Klassen hade som vanligt valt helt olika, allt från dataspelsillustratörer, filmanimeringar till både nutida och dåtida konstnärer. Att vi väljer så olika och har väldigt olika sätta att uttrycka oss är jätteroligt och inspirerande!

Miljöer gjort i kritor

Vi har också denna veckan startar ett projekt men det skall inte vara klart förrän torsdag nästa vecka. Vi ska skapa två bilder som båda representerar miljö, bilderna ska vara helt olika varandra!

Kattporträtt

Tekniken vi ska använda oss av är pastellkrita. Vi har därför denna veckan gått igenom olika sätt att använda torr och oljepastell.

Lotta Olsson, Bild- och Konstlinjen

Om Brita Wanngård

Jag är bildlärare på Löftadalens Folkhögskola. Mitt jobb är att undervisa på Bild- och Konstlinjen.
Det här inlägget postades i Bild- och konstlinjen, Elevröst, Kursinnehåll, Löftadalens folkhögskola och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *